⏳ Voor 12:00 besteld, dezelfde dag verzonden 🚚 Gratis verzending vanaf €99,- ❤️ Niet goed, geld terug

Wingspan - Review

Vogels zijn inspirerende wezens. Vaak sporen ze mensen aan tot acties, zoals de gebroeders Wright. Doordat ze vogels wilden zijn, hebben ze de eerste vliegtuig op deze aardbol gebouwd. De nachtegaal spoorde Keats aan om er een ode aan te schrijven. Nu hebben we Wingspan die een gevoel van vederlichte vogelgratie op het tafelblad brengt.

Doel van het spel

In Wingspan probeer je de beste natuurreservaat voor je vogels op te zetten waarin ze kunnen leven. Elk van deze inspirerende wezens heeft beperkingen, maar ook effecten! Door deze goed te combineren activeer je een ketting van krachtige combinaties. Wie in 4 rondes de meeste punten binnenharkt, wint aan het einde het spel. Om dit te kunnen doen moet je dus een goed geoliede actiemotor hebben gebouwd!

Wingspan-1

Gameplay

Wingspan verkoopt zichzelf als een "competitief vogel-collectie, engine-building spel", maar het is een veel subliemere ervaring dan wat deze samenvatting suggereert. Ja, het is competitief, maar het is een van die spellen waarbij je meer het gevoel hebt dat je met je concurrenten speelt dan tegen hen. Het is een “engine-building” spel, maar wat je hier bouwt is iets plezierigs, vredigs en organisch: namelijk een gastvrije omgeving voor vogels die komen jagen, eten en nestelen, zoals afgebeeld door de grote, prachtige spelersborden.

Elke beurt selecteer je een van de vier eenvoudige acties:

• Speel een vogelkaart op je bord, door de juiste combinatie van voedselfiches te betalen en de reservaatbeperkingen van de vogel te gehoorzamen
  • Voedsel verzamelen, door dobbelstenen te pakken uit de mooie, zelf samengestelde vogelvoeder-dobbelsteentoren
  • Eieren leggen, door wat heerlijk uitziende (maar op geen enkele manier eetbare) eierminiaturen te nemen en ze op je vogelkaarten te plaatsen
  • Trek vogelkaarten, blind van de stapel of door een van de drie kaarten te kiezen op een plastic vogelrek

Voor elke actie activeer je de actiemotor, behalve het spelen van een vogelkaart. De actiemotor werkt van rechts naar links en gaat elke effect van de vogel in de gekozen rij langs. Je hebt 4 rondes met elke een uniek doel. Deze worden random gekozen. Als je tactisch vogelkaarten hebt geplaatst in de verschillende habitats, zul je die eerder genoemde jaloezie-opwekkende acties uitvoeren. Daar verdien je uiteraard de meeste punten mee!

Wingspan-2     Wingspan-3

Ons oordeel

De prachtig uitziende illustraties van het spel, laten je voelen alsof je in de natuur op zoek bent naar vogels. Het spel is technisch subliem opgezet en de engine building voelt vlot aan. Door het aantal vogels in het spel, zul je bij elk spel een andere engine kunnen/moeten bouwen. Dit maakt dat het spel voor herhaling vatbaar is. Daarnaast biedt Wingspan verschillende spelmodi, zoals ook een solo variant en een competitieve modus.

Het spel is zo opgezet dat beurten snel voorbij zijn, maar je voelt je alsnog betrokken bij de acties van overige spelers. Door bijvoorbeeld te kijken wat hun strategie is en deze, die van jou niet in de weg zit. Ze kunnen immers een vogel uit het vogelrek pakken die jij nodig hebt of een voedselfiche uit de toren. Het enige nadeel van Wingspan is: je mist wel de interactie met medespelers, bovenstaande is het enige wat je kunt doen voor interactie.

Conclusie

Pluspunten:

✅ Subliem artwork, je voelt je in de natuur