⏳ Voor 12:00 besteld, dezelfde dag verzonden 🚚 Gratis verzending vanaf €99,- ❤️ Niet goed, geld terug

Scythe - Review

Scythe, was ongetwijfeld één van de meest gehypte, verwachte en geliefde spel van 2016. Stonemaier Games haalde maar liefst 1,8 miljoen (?!) op, op Kickstarter, om de game gepubliceerd te krijgen. Prachtige kunst, alternatieve historie van landen in een hybride gamesetting is nog maar het puntje van de ijsberg. De vraag is, levert Scythe wel daadwerkelijk wat er van verwacht werd?

scythe

Doel van het spel

Hoewel het er aanvankelijk een beetje ontmoedigend uitziet, met zoveel stukken en regels en termen op je spelerskaarten, vond ik Scythe een vrij eenvoudig spel en was ik halverwege mijn eerste playthrough helemaal op de hoogte.

In Scythe bestuurt elke speler een factie in een alternatieve historische versie van Rusland dat na het einde van de grote oorlog om de macht streed. Het doel is om aan het einde van het spel de meeste punten te scoren door delen van het bord / bronnen te controleren, verschillende prestaties te behalen en populariteitspunten te behalen.

Gameplay

Elke beurt kiezen spelers een van de vier acties op een spelersbord dat uniek is voor hen en kunnen vervolgens grondstoffen betalen om een bijbehorende secundaire actie uit te voeren. Met de acties die beschikbaar zijn voor de spelers, kunnen ze middelen verkrijgen, verbeteringen / mechs bouwen, over het bord bewegen en inkomsten genereren. Er is ook een systeem waarin spelers unieke ontmoetingen op de kaart kunnen hebben door te trekken uit een deck kaarten als ze op een hex terechtkomen. De kaarten bieden drie opties om verschillende beloningen te krijgen. Als je op een hex (gebied) staat, wordt deze beschouwd als jou territorium.

Alleen is het niet zo eenvoudig om hexes te bezetten als je er gewoon naartoe gaat. Om te beginnen zijn de bronnen die op een vakje zijn opgeslagen er niet aan gebonden; spelers kunnen zich terugtrekken uit een gebied en het graan / hout / metaal dat daar is opgeslagen in een mech opslaan, zodat het uit de gevarenzone wordt verwijderd. En als er een gevecht heeft plaatsgevonden om te beslissen of het eigendom is, is er zelden een duidelijke winnaar; verliezers moeten zich helemaal naar één kant van de kaart terugtrekken, maar winnaars ondervinden een tegenslag van hun 'populariteit', een van de belangrijkste overwinningsstatistieken van het spel. Dit betekent dat uitbreiding en productie op een tactische manier moeten gebeuren, waardoor de zaken veel gecompliceerder worden dan alleen het bouwen van een leger en het over een kaart rollen.

scythe-1

Ik ben echt onder de indruk van deze game. De combinatie van het verzamelen van hulpbronnen, verkenning, beurtbeheer en gevechten resulteert in een conflict dat volkomen onvoorspelbaar is. Omdat het spel niet alleen om vechten gaat, of alleen om landbouw, zijn er meerdere manieren om je tegenstanders te confronteren en het spel te winnen, wat zorgt voor een fascinerende strijd, en een spel dat elke keer dat je het uit de kast haalt anders uitpakt.

Ons oordeel

Zie je, Scythe doet veel dingen. Hoewel het een relatief eenvoudig concept is, is het een spel dat blijft geven. Bovendien werkt alles als een absolute charme. Neem het spelersbord als voorbeeld. Je weet altijd wat je opties zijn, en dit houdt het spel erg simpel. Het is gemakkelijk om door te gaan en het momentum te behouden, aangezien er bij elke beurt slechts een bepaald aantal acties is dat je kunt doen.

Er zijn zoveel aspecten aan Scythe die, simpel gezegd, indrukwekkend zijn. De upgrade en mech-acties zorgen ervoor dat de game een episch gevoel heeft, waar wat je kunt doen voortdurend verbetert en evolueert. De mechs zijn een van de grootste dingen aan Scythe. Ze helpen niet alleen om het bord tot leven te brengen, maar hun capaciteiten maken elke factie uniek. Wat nog leuker is, is dat elke factie zijn eigen unieke build heeft, zodat hun persoonlijkheid echt naar voren komt.

Er is geen andere manier om het te zeggen, Scythe is een uitstekend spel. Het is absoluut verbluffend. Het blinkt uit op zoveel gebieden dat het moeilijk is om er fouten mee te maken. Nu is er die kritiek, dat het soms kan voelen alsof je je eigen spel speelt, maar ik denk niet dat dat een groot probleem is. Scythe is uniek en briljant en neemt je mee op een ritje elke keer dat je speelt.

Conclusie

Pluspunten:

✅ De stukken en componenten zijn gewoonweg uitstekend. Ze zien er fantastisch uit en elke factie heeft zijn eigen look / feel.

✅ De manier waarop acties worden ondernomen, is ongelooflijk goed doordacht.

✅ Het gebruik van mechs, de fabriek en de upgrades geven een echt gevoel van vooruitgang tijdens het spel. Dit geeft het gevoel dat de factie van elke persoon steeds unieker wordt. Het evolueert naarmate het spel vordert.

✅ Het aspect van resource management van Scythe is fantastisch. Resourcebeheer is opwindend, omdat het de mogelijkheid geeft dat andere spelers je van je bronnen beroven.

Minpunten:

❌ Het opzetten van het spel neemt veel tijd in beslag door alle kleine onderdelen.