⏳ Voor 12:00 besteld, dezelfde dag verzonden 🚚 Gratis verzending vanaf €99,- ❤️ Niet goed, geld terug

Rovers van de Noordzee - Review

Wat doe je in Rovers van de Noordzee? In een notendop: vikingen huren, nederzettingen plunderen, en goud, ijzer en vee verzamelen. Klinkt heel makkelijk, maar een volle crew van vikingen aan je zijde hebben met de juiste resources, is toch niet zo makkelijk als het lijkt. Het vergt veel planning en strategie, maar elke zet van je tegenstander kan je hele plan verpesten! Benieuwd of Rovers van de Noordzee iets voor jou is? Lees dan de volledige review hieronder!

Doel van het spel

Het doel van het spel is om de meeste overwinningspunten te behalen. Dit doe je door nederzettingen te plunderen en met de bemachtigde buit offers brengen aan het offerhoofd. Je kunt niet zomaar een nederzetting plunderen, hiervoor heb je bemanningsleden en proviand nodig. Deze kun je in het dorp bemachtigen om vervolgens weer een beurt later in te zetten voor je missie om te plunderen!

Het spel eindigt wanneer er geen offertegels meer zijn, er nog maar 1 fort over is of als alle Walkuren op het bord zijn verdwenen. Degene die dan de meeste punten heeft, wint het spel.

Gameplay

Het spel heeft een erg makkelijk mechanisme. Je hebt elke beurt de keuze uit: 2 acties uitvoeren of plunderen. Als je acties gaat uitvoeren in het dorp plaats je een viking op de plaats waar je de actie wilt uitvoeren. Dat kan bijvoorbeeld zijn: bemanningsleden uit je hand spelen, munten pakken, handkaarten trekken, offer uitbrengen of proviand pakken. Vervolgens pak je een andere viking op het bord en voer je ook die actie uit.

Als je ervoor kiest om te plunderen, plaats je jouw viking bij de nederzetting. Hierbij moet je per nederzetting voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals een minimum aantal bemanningsleden of proviand die je moet inleveren. Als je dit eenmaal hebt gedaan, ga je de strijd aan en pak je de buit. Afhankelijk van je aanvalskracht kun je nog eens extra puntjes scoren. Bevat de buit een Walkure? Dan verlies je automatisch een bemanningslid, wat jou ook weer extra punten geeft aan het einde van het spel.

Ons oordeel

Rovers van de Noordzee is een spel dat een vast plekje heeft bemachtigd aan onze speeltafel! Na Het Stenen Tijdperk, is dit 1 van onze favoriete worker-placement spellen. Door de korte acties, gaat het erg vlot en hoef je niet tussen de beurten lang te wachten. En in de tussentijd dat je aan het wachten bent, ben je ook constant je volgende beurt aan het plannen. Doordat er steeds maar 1 beschikbare spot is in het dorp per actie, hebben de beslissingen van je tegenstanders veel invloed op jouw beurt.

Een nederzetting waar jij voor aan het klaarmaken was, kan net voor jouw beurt weggekaapt worden. Of een viking die erg ongunstig is geplaatst in het dorp, zodat je jouw actievolgorde moet aanpassen. Dit kan er soms voor zorgen dat je weer je strategie moet aanpassen. Hoe frusterend het soms ook kan zijn, is het toch kenmerkend aan het spel. Je bent constant bezig met het aanpassen van je strategie. Dat zorgt ervoor dat je erg flexibel moet zijn en niet all-in moet gaan in 1 richting. Spreiden, je tegenstanders volgen, maar vooral ook niet te lang wachten met kansen benutten.

We hebben ervaren dat het soms wel lastig kan zijn om iemand in te halen die al een goede start heeft gemaakt. Sommige bemanningsleden hebben een groot voordeel in de beginfase, zoals extra munten of proviand. Daarnaast is het concept met Walkure leuk, maar lijkt het alsof je 2 rondes achteruit gaat tegenover de extra punten dat het oplevert.

Conlusie

Pluspunten:

✅ Speelt lekker vlot met simpele acties en is makkelijk uit te leggen